ידיעה כתובה |

: מה מקבע את העוני?

חברה נכתב על ידי

"כשלים במערכת האכיפה והגבייה מקבעים את העוני בישראל", כך טוענים בעמותת "ידיד".

חלק גדול מהאזרחים שמתנהלים תיקים נגדם במערכת ההוצאה לפועל ברשות האכיפה והגבייה הן משפחות החיות מתחת לקו העוני או משפחות שנקלעו למצוקה כלכלית זמנית. לטענת עמותת "ידיד", חישובים שגויים, טעויות וחוסר ייצוג פוגעים בזכויותיהם של רבים שנקלעו, עקב מצוקה כלכלית מתמשכת, לחובות המתנהלים בהוצאה לפועל. דרך הטיפול בתיקי ההוצאה לפועל, שיטת חישוב הריביות והטעויות החוזרות על עצמן עלולים להכניס אנשים למצוקה כלכלית שתימשך כל חייהם.

  • צפו בכתבה משנת 2014 בנושא שלילת רישיון נהיגה של חייבים:

שוללים בפועל (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

הלל קניגסברג ואמנון צור שובתים רעב במחאה על החוק המאפשר שלילת רישיון נהיגה לחייבים (סעיף 66א בחוק ההוצאה לפועל). על אף מחאתם, ההצעה לביטול שלילת הרישיון לחייבים נפלה אתמול (8/1/2014) בקריאתה הטרומית בכנסת- 29 ח"כים הצביעו בעד, 48 נגד ו- 1 נמנע.
הופק ע"י: | עלה ב: 09/01/2014

עמותת "ידיד" הוציאה דו"ח העוסק בכשלים ובבעיות המובנות במערכת ההוצאה לפועל בישראל.

בתהליך גביית החובות יש לאזן בין אינטרסים שונים. מצד אחד עומדים האינטרס הציבורי וזכות הקניין של הזוכה, ומהצד האחר עומדות זכויותיו של החייב וכבודו. בדו"ח נטען כי כאשר לוקחים בחשבון את פערי הייצוג, הקשיים והחסמים הרבים העומדים בפני אוכלוסיות מודרות בניהול תיק ההוצאה לפועל והסדרת חובם, מתברר כי מערכת ההוצאה לפועל מתקשה לשמור על האיזון הנדרש בין זכויות החייב לזכויות הזוכה. הדבר מביא לכך שחייבים רבים עומדים מדי יום בפני הליכי גבייה דורסניים ופוגעניים למרות שאין ביכולתם לשלם את החוב. בנוסף, מאפייני ההסתבכות בחובות ואופיה של מערכת הגבייה, מובילים לכך שהיציאה ממערכת הגבייה הינה לרוב קשה עד בלתי אפשרית, וזאת במיוחד לאנשים החיים בעוני ללא רשתות תמיכה משפחתיות וחברתיות שיכולות לסייע להם מבחינה כלכלית.

הדו"ח מציג כשלים וחסמים במערכת האכיפה והגבייה כמו חוסר בפיקוח ובהפחתה של ריביות וחוסר בהקפאת ריביות בעת תשלום חודשי. הדו"ח גם מציע פתרונות לבעיות שונות. לדוגמא, תרגום של מסמכים, לרבות אזהרות, טפסי בקשת חייב, החלטות של רשמי הוצאה לפועל ואתר האינטרנט במלואו. עוד מוצע להורות על מתן מידע לחייבים בלשכות ההוצאה לפועל בכל השפות. הדבר יאפשר לחייבים שאינם דוברי עברית להתמודד בצורה טובה ויעילה יותר עם מצבם.

"מערכת ההוצאה לפועל הינה זירה מרכזית במסגרתה מוגדרות ומעוצבות הלכה למעשה זכויות חברתיות ובפרט הזכות לקיום בכבוד", אומרים בעמותת "ידיד". אם כך, חשוב שבבסיסה של מערכת זו יעמוד כבוד האדם, של הזוכים וגם של החייבים.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס