ידיעה כתובה |

: "המחשה" של תמיכה בטרור

חברה נכתב על ידי

התוכנית "שי ודרור" השתמשה בתמונה של סטודנטית ערביה כאילוסטרציה לתמיכה במחבל.

תמונות אילוסטרציה הן תמונות הנועדו להמחשה של נושא ולהפיכתו לוויזואלי יותר ולקל יותר לעיכול. למצולמים בתמונות הללו אין קשר לנאמר בכתבה. לכן, תמונות אילוסטרציה עלולות לטפח את הסטיגמות של צרכן החדשות. הרי מראש העורך בחר תמונות שמתקשרות לדעתו לנושא אך לא קשורות לסיפור עצמו. לכן הסיכויי לבחירת תמונות סטריאוטיפיות יחסית גבוה.

כאן מתרחש מקרה שבו הייצוג השטחי של המציאות בתמונות אילוסטרציה מתפוצץ לנו בפרצוף והופך לגזענות. סטודנטית גילתה כי תמונתה משמשת כתמונת אילוסטרציה לידיעה על תמיכה במחבל בדף הפייסבוק של תוכנית הרדיו "שי ודרור". הסיבה לכך טמונה ככל הנראה בחיג'אב שהיא עוטה על ראשה. הכיתוב מעל תמונתה היה: "עובדת פלאפון פוטרה לאחר שקראה למחבל בפייסבוק 'אהובי': 'הוא לא נולד מחבל…'". התמונה פורסמה בדף הפייסבוק של אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית. היא צולמה באירוע פתיחת שנה באוניברסיטה.

הסטודנטית פעלה רבות על מנת להסיר את הפוסט. היא הגיבה לפוסט עצמו לאחר שראתה אותו, דרשה את הסרתו וכתבה שאין לה כל קשר לתוכנו. באותו היום היא אף שלחה הודעה פרטית למנהלי עמוד הפייסבוק שבו פורסם הפוסט וביקשה להסירו. פניות אלה לא נענו. מאז היא ומכרותיה המשיכו לפעול למען הסרת התמונה ואף פנו לעורכת דין עד שנאמר להן כי הפוסט יוסר. הסטודנטית לא זכתה להתנצלות מאנשי תוכנית הרדיו במשך כשלושה חודשים, עד שהודיעה על כוונתה לנקוט בהליכים משפטיים.

הפוסט פורסם, כאמור, בראשית חודש אוקטובר. בתקופה שחלפה עד הסרתה של הידיעה, גל האלימות היה מורגש בירושלים. התקיים רצף של פיגועים ופעולות נקם. הסטודנטית פחדה לצאת מביתה בתקופה הזו מחשש שמישהו יזהה אותה מהידיעה, יחשוב שהיא הביעה תמיכה במחבל וירצה לפגוע בה. עוברי אורח ברחוב באמת זיהו אותה מהידיעה.

הסטודנטית ביקשה סיוע משפטי מ"הקליניקה לרב-תרבותיות ומגוון" הפועלת נגד אפליה על רקע השתייכות אתנית ותרבותית. "הקליניקה לרב-תרבותיות ומגוון באוניברסיטה העברית" הגישה בעקבות המקרה תביעת לשון הרע נגד "רדיו ללא הפסקה" בתאריך 24.02.16. בתביעה נטען כי התנהלותה של תחנת הרדיו מהווה פרסום לשון הרע על רקע מוצא כאשר הנתבעים קשרו באופן מכליל ובוטה בין סממן תרבותי של מוצא ודת מסוימים לבין תמיכה במבצעי טרור.

  • צפו במקרה שבו נוסעים דרשו מנהג אוטובוס לבצע חיפוש בתיק של אחת הנוסעות שזוהתה על ידם כערביה:

גזענות באוטובוס אגד בדרך לירושלים (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

נוסעים דרשו מנהג אוטובוס אגד (5/11/204), לבצע חיפוש בתיק של אחת הנוסעות שזוהתה על ידם כערבייה. המצלמה שלנו בהחלט מיתנה, את מה שיכול היה להתפתח, לאירוע אלים יותר. גרסא משופרת כולל כתוביות בעברית, תועלה מחר לרשת (12/11/2014), במסגרת מהדורת האקטואליה - "סדר חברתי".
הופק ע"י: | עלה ב: 11/11/2014

  כתבות ווידאו שחבל לפספס