ידיעה כתובה |

: הממשלה אישרה. ומה הלאה?

חברה נכתב על ידי

לקראת הקמת הממשלה, נפגשו ביום ראשון (ה-20.4.2015) פעילות ממגוון ארגונים פמיניסטיים לדון ביישום החלטת האו"ם 1325 בישראל לאור החלטת הממשלה להקים צוות לגיבוש תכנית פעולה בנושא, בהתבסס על תכנית הפעולה שיצרו ארגוני הנשים.

מהדוברות השונות בכנס עלתה תקווה שהחלטת הממשלה תוביל ליישום של תכנית הפעולה עליה עבדו במשך כמעט שלוש שנים, לצד חשש שפרשנות הממשלה לתכנית, תעקר אותה מכל משמעות אמיתית. לנקודה זו התייחסה ד"ר שרי אהרוני, מהאוניברסיטה העברית ומארגון שוות – המרכז לקידום נשים בזירה הציבורית במכון ון ליר בירושלים, שהציגה מחקר שערכה על היחס לנושא של נשים שלום ובטחון בחמש עשרה השנים מאז התקבלה ההחלטה.

במחקרה, אהרוני מציגה 4 פרשנויות שונות שהתגבשו במהלך השנים להחלטה. פרשנות אחת רואה אותה כביטוי לנורמה של שיוויון מגדרי גם בתחומים של שלום וביטחון, בעוד פרשנות אחרת דווקא מתייחסת ללשון החוק עצמו ומתמקדת בעיקרון המגוון, המתבטא בשאיפה לייצג נשים מקבוצות אוכלוסיה שונות. הפרשנות שלרוב מובילה את ארגוני הנשים למען שלום, כמו גם ארגונים וקרנות בינלאומיים, גורסת כי המטרה של שילוב נשים בהחלטות היא לקדם שלום וצדק תוך העצמה של ארגוני מחאה נשיים ויצירת דיאלוג בין נשים משני צידי הסכסוך, בעוד הארגונים הפמיניסטיים מתמקדים לרוב בהחלטה 1325 כהזדמנות להרחיב את מושג הביטחון לכזה שכולל בתוכו ביטחון אישי, הגנה מאלימות מינית ומגדרית וביטחון כלכלי לנשים.

פרשנויות מתחרות להחלטה 1325 בישראל (לדף הכתבה »)

ד"ר שרי אהרוני מציגה מחקר מתמשך שערכה על היחס להחלטת האו"ם 1325 ב-15 שנה מאז שהתקבלה ההחלטה ועד היום. את דבריה היא נשאה בכנס שדן בהמשך יישום החלטת האו"ם 1325 בישראל, שנערך במכון ון-ליר ב-19 באפריל 2015.
הופק ע"י: | עלה ב: 21/04/2015

הפרשנויות השונות לחוק מסבירות את חלק מאי ההסכמות בין המשתתפות ואת החשש מפני יישום לוקה בחסר של ההחלטה. נבילה אספניולי, ביקרה את העבודה שנעשתה עד כה ואמרה "אנחנו הולכים ומסתכלים על מודלים בעולם ולומדים מהם במקום להסתכל על המציאות. המציאות שלנו, אפילו היום, כשאנחנו יושבות כאן, החברה הפלסטינית בישראל, שהיא 20 מהאוכלוסיה בישראל, מודרת מכל השיח הזה. כשאני שומעת את ח"כ עליזה לביא מדברת כאן על הסבל של האישה שעומדת היום בפני בית הדין, אני מאוד מאוד מתחברת לסבל של האישה, אבל אני רוצה גם שהסבל של הנשים הפלסטיניות, שנהרס להן בית, שהן נמצאות בתוך איום יומיומי של הריסת בתים, שתהיה גם איזושהי התייחסות אליהן כשאנחנו מדברים על 1325"

למרות חילוקי הדעות, על דבר אחד כל הנוכחות הסכימו. במקביל להמשך העבודה בכנסת, יש צורך בהמשך עבודת שטח ושינוי שיח הביטחון.

סיקור וידיאו של הכנס יעלה בימים הקרובים.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס