ידיעה כתובה |

: סדר פסח לפליטים במתקן חולות

חברה נכתב על ידי

מאות ישראלים ומבקשי מקלט השתתפו ביום שישי, 20.3.2015, ב"סדר הפליטים" – סדר פסח סמלי מול כלא חולות המשתתפים שיתפו סיפורי "יציאת מצרים" אישיים, אכלו יחד, ונהנו מהופעה חיה של "הודנא ארוביט אורקסטרה" הישראלית. נואמים ממנהיגים ישראלים ומבקשי מקלט דרשו חופש וזכויות פליטים למבקשי מקלט בישראל. (צילום וידאו סיגל אביבי).

יותר מ-150 ישראלים ומבקשי מקלט מרחבי הארץ הצטרפו ליותר מ-300 מבקשי מקלט הכלואים בחולות, ביום שישי, 20.3.2015. ל"סדר הפליטים", סדר פסח סמלי מול כלא חולות.

מאז 2007, כל שנה בשבועות לפני חג החירות, מתקיים "סדר הפליטים", סדר פסח סמלי, שבו יושבים מסובין ישראלים ופליטים יחדיו, וכל אחד מספר את סיפור "יציאת מצרים" שלו. השנה, בפעם השנייה, האירוע התקיים מול כלא חולות שבו כלואים כ-2000 מבקשי מקלט ללא משפט, באמצע הנגב. בחודשים האחרונים המתקן ספג ביקורת רבה מארגוני זכויות אדם רבים ומבג"צ על התאים בו ועל עצם קיומו. לא ניתן היה לקיים את האירוע בתוך הכלא ה"פתוח" מכיוון שאסור למבקרים להיכנס.

באירוע, ישראלים ומבקשי מקלט ישבו מסובין, מסביב לשולחנות סדר פסח סמליים, ושיתפו ושמעו סיפורי יציאת מצרים, אחד של השני. מנהיגים ישראלים ומבקשי מקלט נשאו דברים. כמו סדר פסח מסורתי, האירוע כלל גם אוכל ושירה, כמו מצה ואינג'רה, והופעות חיות של אמנים מבקשי מקלט ו"הודנא אפרוביט אורקסטרה הישראלית", ואף "ג'אם סשן" ספונטאני של אמנים ישראלים ומבקשי מקלט.

באירוע גם חולקה "הגדת הפליטים" – מוסף להגדה של פסח שמיועדת להכניס סיפורי "יציאת מצרים" מודרניים של פליטים אפריקאים לליל הסדר, ולעורר מודעות למצוקתם של מבקשי מקלט בישראל בקרב משפחות יהודיות בזמן שחוגגות את חג החירות.

צילום: סיגל אביבי.

צילום: סיגל אביבי.

"פסח הוא זמן שבו יהיודים בכל העולם מספרים את סיפור יציאתם ממצרים וחוגגים את ערך החירות," אמר מוטסים עלי, מבקש מקלט מדרפור כלוא בחולות. "הוא גם זמן, אני מקווה, שבו יוכלו להתחשב בחירותם של אחרים. פסח הינו הזדמנות להתבונן על הדרך שבה ישראל כולאת אנשים שבאו לכאן לבקש מקלט, ולשאול האם מדיניויות אלה תואמות את הרוח היהודית."

"המקום הזה הוא מקום שבו עברו עם ישראל כשיצאו ממצרים, אחרי ששמע אלוהים את זעקתם," אמר טשומה נגה, מבקש מקלט מאריתריאה, כלוא בחולות. "היום שבתם למדבר. הגעתם עד הלום כדי להצטרף לזעקתנו. אנחנו מקווים שתוכלו לעזור להשמיע את קולנו, כדי שנוכל להגשים את זכויותינו כפליטים ולחיות חיי כבוד. תזכרו אותנו כשאתם חוזרים הביתה, דברו אל אנשים עלינו, ספרו את סיפורנו."

"כחלק מהעם היהודי לש לנו חובה לזכור שפעם אנחנו היינו גרים, פליטים בארץ מצרים," אמר ברק כהן, עו"ד ופעיל חברתי ישראלי. "החובה הזאת היא לא רק חובה היסטורית, אלא חובה להתנהגות, שבזמן שיחיו בינינו גרים או פליטים, שנאהב אותם, ובטח לא נלחץ אותם, ובטח ובטח לא נשים אותם מאחורי סורגים." הוא הוסיף, "אני, ברק כהן, מבקש סליחה מכל מבקשי המקלט בישראל, על זה שאין לנו כוח כחברה אזרחית לעמוד ולהתנגד בצורה שכן משפיעה ושהמתקן הזה ילך לכל הרוחות ושתחיו בינינו באהבה. אני גם מקווה שהקדוש ברוך הוא יסלח לנו כעם על מה שאנחנו עושים."

  כתבות ווידאו שחבל לפספס