תמלול הכתבה: שלום כיתה א' באל פורעה

קריינות: ככה החלה שנת הלימודים בכפר הבדואי אל פורעה. במקום כיתה - אוהל ובמקום הפסקה - הפגנת מחאה. את שיעורי האזרחות העבירו חברי הכנסת של הרשימה המשותפת .
שפרה שגיא: השנה נפתחת נורא יפה בכל הארץ, הכל בסדר, אפילו אין שביתה בשום מקום, אבל פה אין בית ספר, לקהילה הזאת, לילדים האלה אין בית ספר.
קריינות: בכפר אל פורעה הנמצא דרומית לערד, יש מעל 3,000 ילדים בגילאי גן ובית ספר. רבים מהם אינם מבקרים במוסדות החינוך בשל הריחוק הרב והיעדר הסעות בטוחות.
אשרף אבו ג'ודא: אני אחד מהילדים האלה, הייתי כמוהם בדיוק. אני נולדתי פה והלכתי ברגל לבית הספר, אם זה חורף, אם זה קיץ. בשיא החום הייתי חוזר מבית הספר לפני הרבה שנים. והם עדיין בדרך שלי, זה מאוד כואב לי, זה מאוד כואב לי שהילד שלי מגיע לאוטובוס במרחק של רבע שעה ברגל, ואז עולה לאוטובוס ונוסע לבית הספר 6 קילומטר.
דב חנין: זה מאבק מובהק של צדק, שאפילו זכה להכרה ממשלתית.
קריינות: הכפר הוכר על ידי מממשלת ישראל, ואף בשנת 2007 אושרה הקמתו בתוכנית המחוזית. 
אשרף אבו ג'ודא: "ביקשנו ממשרד החינוך, שלחנו מכתבים... ביקשנו שיקימו לנו בית ספר... כל הזמן הם נותנים תירוצים..."
ילדה: אנחנו רוצים שיבנו לנו בית ספר בזערורה. אנחנו רוצים קווים, אנחנו רוצים מים, אנחנו רוצים להיות כמו כסייפה - אנחנו רוצים שהכפר שלנו יהפוך להיות כפר מוכר.
קריינות: תושבי הכפר והמפגינים מפנים אצבע מאשימה נגד שר החינוך, נפתלי בנט, ונגד שר החקלאות, אורי אריאל, ודורשים מהם להשלים לאלתר את ההכרה בכפר ולהבטיח לילדים שירותי חינוך במסגרת הקהילה.
חנין זועבי : אז זה לא רק לא להכיר בכפר או באדמה או בזיקה שלנו למולדת, זה לא להכיר באדם, זה לא להכיר באנשים. כלומר גם אם לא הייתי אזרחית פה, אפילו בלי אזרחות אני צריכה בית ספר, אפילו בלי אזרחות אני צריכה חיים נורמלים. כי אני צריכה כבודה לבני אדם. אני בן אדם גם אם המדינה לא מכירה בי בתור בן אדם.
קריינות: אז איך זה שלמרות שהכפר הוכר אין בו מסגרות חינוך נאותות?
דב חנין: למעשה הכפר שאנחנו נמצאים בו עבר את כל התחנות בדרך ההכרה. כולל אפילו החלטת ממשלה, ואנחנו מדברים על ממשלת שרון. הבעיה היא שכאן על אדמות הכפר הזה, רוצים לבנות מכרה של פוספטים של האחים עופר, זה המון המון כסף, ומכרה פוספטים שווה יותר מאשר חיים של תושבים.
קריינות: הקמת מכרה "שדה בריר" נתקלה בהתנגדות קשה גם מצדם של תושבי ערד, משרד הבריאות, ומומחים רבים, בשל חשש כבד לפגיעה בריאותית בתושבי האזור.
אטי אל א-סא: במקום לבנות בתי ספר לילדים פה, במקום לבנות מרפאות לאנשים פה, הם באים ועושים את מכרה "שדה בריר", זאת אומרת, המדינה, במקום להביא בריאות לאנשים פה, היא מביאה מחלות לאנשים פה.
אשרף אבו ג'ודא: אנחנו רוצים בית ספר בתוך הכפר שלנו, אנחנו לא מבקשים שיבנו לנו פה ווילות ולא יודע מה...

סוף תמלול הכתבה: שלום כיתה א' באל פורעה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס