תמלול הכתבה: אין קליטה

מגיש: מסקר שפורסם בתחילת השנה עולה כי רוב הציבור סבור כי הגזענות בחברה מופנית בעיקר כלפי יוצאי אתיופיה. בפני הקהילה, שמופלת במישורים רבים, מציבה הממשלה תוכנית חדשה, שאמורה לתת מענה לכשל החברתי המתקתק. על כך בכתבה המרכזית.

כתב: תגידו לא משעמם לכם אחה"צ?
-משעמם, אין מה לעשות.

קריינות: 30 שנה לאחר שהועלו לכאן, יוצאי אתיופיה לא מצליחים להדביק את הפער ונותרים הרחק מאחור באיכות שילובם: בצבא, בתעסוקה, ברמת החיים ובשילובם בעמדות מפתח בחברה. אלפים עדיין גרים בעשרה מרכזי קליטה.

אילן אבבה: בשעות הערב אין פה בכלל פעילויות, יש פה יותר אלכוהול, יותר חבר'ה שנכנסים לדיכאון ומסביבות שעה שש כבר המשטרה מתחילה לעבוד פה רק.
אין פה בנקים, אין פה תחבורה כמו שצריך לכל מני מקומות.
אם תסתכל עלי או על בחור אריתראי או על עובד זר או מה שלא תרצה אנחנו שווים להם, לנו אין זכויות כאן, אנחנו צריכים לדרוש את הזכויות האלה.

קריינות: בעקבות דוח מבקר המדינה בנושא, במשרד העלייה והקליטה שולפים בימים אלו שפן חדש - "דרך חדשה" - תכנית בין משרדית לגיבוש מדיניות קליטת יוצאי אתיופיה בשיתוף הציבור. אין פלא שנציגי הקהילה, למודי תכניות שנותרו על הנייר, לא ממהרים להתלהב.

יאסו זללו: זה אותה תכנית, אין שום שינוי, אנחנו לא מאמינים בהדברות הזאת שיש מול משרד הקליטה, זה לא אמור להיות ככה, התכנית הזאת היא תכנית המונית, בשביל לכסתח.
והנה ראינו שיש 11 משרדים מעורבים בנושא- 11 משרדים!

עו"ד עודד פורר: אני לא אבוא להגן על המצב ולהגיד שהמצב הוא נפלא, כי אם המצב היה נפלא אז לא היינו מביאים החלטת ממשלה לגיבוש מדיניות לשילובם של יוצאי אתיופיה
אנחנו לא ניתן לזה להתמוסס כי ממשלת ישראל לא תיתן לזה להתמוסס אבל יש לנו הזדמנות מיוחדת של יצירת אמון מחודש עם יוצאי אתיופיה.

ח"כ פנינה תמנו שטה: אני הולכת להכניס כוח גדול של בני הקהילה, שהם יהיו המובילים בתוך השולחנות האלה ואף תכנית לא תגובש מבלי שהקהילה רוצה אותה.

קריינות: כאשר המדינה מפקירה את יוצאי אתיופיה, ומפריטה את הטיפול בהם לעמותות וכאשר הן לא עומדות במשימה, אותן העמותת הופכות יעד להאשמות.

יאסו זללו: אנחנו הפכנו מספקי ג'ובים ומספקי משרות ופשוט מממנים קרוב ל- 300 עמותות. יש פה תעשייה שלמה, תעשיית רווחה.
בעצם כל יוצאי אתיופיה שייכים לרווחה, זה משהו לא נורמלי, זה משהו שמדינת ישראל צריכה לתת עליו את הדעת.

סופה לנדבר: כן, לפעמים צריכים להגיד גם תודה רבה. אני כעולה שהייתי עולה חדשה, אני אומר היום למדינת ישראל "תודה רבה".

קריינות: דבריה של שרת העלייה והקליטה הציתו שערורייה זוטא, שבינתיים שחכה. אין פלא כי כל התכניות הממשלתיות ירדו לטמיון ונכשלו במטרתן לקדם את הקהילה האתיופית, אם אפילו חוק ייצוג הולם שתוקן כדי להעלות את ייצוג יוצאי אתיופיה בשירות הציבורי, אינו נאכף על ידי הרשויות ומשרדי הממשלה עצמם - אפילו במשרד העלייה והקליטה עצמו ישנם רק, שימו לב- שלושה יוצאי אתיופיה בלבד במטה הראשי ובמחוזות!
ח"כ פנינה תמנו שטה: זה לא רק משרד הקליטה, וזה כל משרד אחר, ואני אומרת לך שזה קיים כמעט במשרד הביטחון, וזה קיים כמעט במשרד החינוך וזה קיים במשרד הקליטה וזה קיים בכל המשרדים.

כתב: אם אנחנו מסתכלים על מצבת כח האדם במשרד הקליטה, אני הסתכלתי וספרתי שני יוצאי אתיופיה..

עו"ד עודד פורר: לא, לא, אז לא הסתכלת טוב,
כתב: אז בא תגיד.

עו"ד עודד פורר: אני לא יכול להגיד לך את המספרים במדויק כי הם לא לפני, אבל אני יכול להגיד לך שיש לנו יוצאי אתיופיה בתפקידים בכירים.

כתב: אגב, יש יועץ לשרה לענייני יוצאי אתיופיה?

עו"ד עודד פורר: יש אצלנו במשרד אגף יוצאי אתיופיה עם מנהל אגף בכיר שתחתיו יש מספר עובדים, חלק מהעניין שלו זה לייעץ גם לשרה וגם למנכ"ל.

קריינות: דוגמא נוספת היא עיריית תל אביב המעסיקה אלפי עובדים. אמנם לראש העיריה מונתה לאחרונה סגנית מקרב הקהילה האתיופית - מן הסתם לתחום הרווחה, אך זה עדיין לא עזר ליישומו של חוק ייצוג הולם בעירייה כך שלא ניתן למצוא יוצאי אתיופיה בדרגי הניהול והפקידות.

יאסו זללו: יש אנשים מוכשרים מקרב העדה, המון משכילים שלא מקבלים במה, לא מקבלים את תעסוקה, ולכאורה יש חוק ייצוג הולם, שחוקק בכנסת ישראל בשנת 2008 , אבל אף עירייה ואף רשות ממשלתית לא מיישמת את החוק הזה, זה בזיון למדינת ישראל.

שיר ראפ: "עוד מיסים עוד עוד חובות.
למי אכפת? למי אכפת?
עוד קיצוץ עוד עוד גזרות.
למי אכפת? למי אכפת?"

קריינות: ניסיונות המחאה ויציאה להפגנות - גם הם לא הועילו לשינוי מדיניות הממסד ביחס לאתיופים.

מלקם מקונן: רוב הצעירים הלכו להפגנה בירושלים, פשוט לא שמו עליהם וכבר השוטרים כבר לא היה להם נעים אמרו להם- 'באמת כבר תלכו, אף אחד לא בא', אז זה מראה לך עד כמה באמת המדינה לא אכפת לה.
החלום שלי? אני אגיד לך ככה, לא להתבייש. אני הולך למקומות ואני מרגיש שאני לא שייך.
אני הלכתי ללימודים, שפרתי את כל הבגרויות שלי. וכשסיימתי עם זה הבנתי, זה עצוב שאני אומר את זה, הבנתי שאין לי לאן להתקדם.

יאסו זללו: מה שיהיה פה זה יהיה סיבוב נוסף לפנתרים השחורים, זה מה שיהיה, אבל הפעם הפנתרים השחורים האלה הם באמת באמת שחורים.

מגיש: בהחלט נורת אזהרה. למרות שהתקציבים ישנם, איכשהו המנגנון סופג חלק ניכר מהם. המשאבים לא ממוצים והבעיות החברתיות נשארות ללא פתרון. אפליה ממסדית או חלם? כנראה גם וגם.

סוף תמלול הכתבה: אין קליטה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס