תמלול הכתבה: בין ערד לבאר שבע

מגישה: בימים אלו מקדמת החטיבה להתיישבות הכפופה למשרד ראש הממשלה את "התכנית להקמת חבל התיישבות במבואות ערד" שבמסגרתה יוקמו עשרה יישובים כפריים, בין באר שבע לערד. התכנית, על פי משרד ראש הממשלה, נועדה למשוך אוכלוסייה משכילה מהמרכז לפריפריה ולהיות חלק מהחזון הציוני להפרחת הנגב. על פי המתנגדים, התכנית מסתירה מאחוריה גזענות, אפליה ובורות. השבוע התכנסו בבאר שבע תומכים, מתנגדים ובעיקר תושבי הנגב לדיון ציבורי שהראה שגם הנגב יודע להגיד את דברו.

דר' בתיה רודד:  העיר לא נשאלת, התושבים לא קיימים, הצרכים שלהם אינם רלוונטיים להחלטות שנגזרות מלמעלה – אפילו אל תתנו לערד כלום, אבל אל תפריעו לה לחיות. אל תביאו אוכלוסיות חזקות לנגב. זה אדנותי, זה פטרוני, זה קולוניאליסטי אפילו. תחזקו את האוכלוסיות הקיימות כאן ובעיקר בערי הנגב.

פארס אבו עבייד: אם מדברים על יישובים כפרי-חקלאי או כפרי אחר אז זה בדיוק מתאים לאוכלוסייה הבדואית שמה. למה לא יקום עתיר וחירן יחד יהודים ובדואים, למה? מה קורה? מה חסר בזה? מה אסור? או רק צריך להפריד אוכלוסיות.

ראובן: אני חושב שזאת תכנית, לפי דעתי, הזויה - אין לנו תשתיות תחבורתיות, אין לנו בית חולים! סורוקה קורס! אף אחד לא דיבר על זה בתכנית.

מקסים אוקנין: אני אומר בנחרצות – זאת אחת ההחלטות החשובות והציוניות ביותר שממשלת ישראל קיבלה בשנים האחרונות. אנחנו, העיר ערד, תהיה עיר מחוז, תהיה עיר בירה של כל החבל הזה – זה יתרום לכלכלה בערד, זה יתרום לחינוך בערד וזה יהווה מוקד משיכה נוספת לתושבי ערד.

מגישה: לצד טענות המתנגדים והתומכים, יש המעריכים כי התכנית לא תצא לפועל מטעמי תקציב.

דר' ארז צפדיה: חבר'ה, זה הולך ליפול, תלכו לישון בשקט, זה לא יצליח כי ההיגיון של ההון יותר חזק מההיגיון הציוני של ימינו, אלא אם כן הוא הולך ביחד – ביזנס וציונות אין לך כאן. זאת תהיה הבעיה של התכנית הזאת.

מגישה: בין אם התוכנית תצא לפועל או לא, הגיע הזמן שהממשלה תשקיע בתושבי הפריפריה ובערים ויישובים הקיימים במקום לשחק בתופסת על ההרים הצהובים שבדרום. ומי יודע, אולי בסוף עוד הנגב באמת יהיה פורח ואטרקטיבי.

סוף תמלול הכתבה: בין ערד לבאר שבע

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס