תמלול הכתבה: מסדרים את הבדואים

מגיש: מתחת לרדאר התקשורתי שעוסק בסוריה ועמנואל רוזן, הממשלה ממשיכה להילחם נגד האזרחים הבדואים בנגב. במקום לקדם פתרונות דיור, תשתיות, ביוב וחינוך התכנסה ביום שני וועדת השרים לענייני חקיקה, לאשר את הצעת החוק להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב הידועה כ"מתווה פראוור / בגין". במהלך ישיבת השרים הפגינו כמאה בדואים ופעילים נגד התוכנית ונגד מדיניות ממשלות ישראל ביחס לבדואים.

קריאות המפגינים: "די להריסת בתים – אנשים לפני שטחים". "יש גבול לנישול – פראוור הוא פסול"

עליאן אלצאנע: זו זכותנו וזה מוטל עלינו מבחינה היסטורית שאנחנו לא מתנתקים מהקרקע, מהאדמה, מהמולדת, מהמורשת, מהשפה, מהזהות. כיום בשביל פיתוח הנגב, הם מפתחים בשביל הסקטור היהודי ואנחנו שמים אותנו בסגר כזה, בניתוק כזה בשביל להכניע אותנו.

מגיש: בנגב יש כ-35 יישובים בדואים בכפרים בלתי מוכרים. במקביל קיימים 115 ישובים כפריים יהודיים ועוד כ-60 חוות בודדים - כולם מוכרים ע"י המדינה.

רבקה: הם רוצים לבנות חוות בודדים, קיבוץ, מושב, עיר – כמו חוות בר, אז נותנים להם בכיף – יאללה נסדר לכם, אבל אם זה בדואים אז מקשים עליהם. רק מתי שהאזרחים הם לא יהודים אז עושים פתאום – "אתם מתפשטים, נכנסתם בפראות באדמות שלא שלכם, באדמות מדינה".

יריב מוהר: אחד מהנתונים הכי בולטים זה שהצפיפות אוכלוסין בכפרים הבלתי מוכרים בנגב אחרי שנניח אישרנו להם את כל התביעות שלהם על הקרקעות זה עדיין פי שש יותר צפוף שם מאשר במועצה הסמוכה בני שמעון, מועצה של יישובים חקלאים יהודים - אז באמת בחייאת ראבק, מי משתלט על הנגב?

נילי ברוך: התוכנית היא בעצם אלטרנטיבה לכל התוכניות שהמדינה מכינה. היא אלטרנטיבה במובן הזה שהיא מראה איך אפשר להכיר בכפרים, איך אפשר להכיר בכפרים במקומם ואיך אפשר להכיר בקרקעות של הבדואים. ובעצם הטענה המרכזית, זה שזה לא עומד בסטירה לתכנון הישראלי המקובל.

דב חנין: הגיע הזמן שמדינת ישראל תפסיק את המלחמה שלה נגד האזרחים הבדואים.

מגיש: בסופו של יום, ועדת השרים אישרה את תוכנית פראוור. תוך 45 ימים תוגש הצעת חוק לאישור הכנסת, כל זאת בכפוף לתקצוב 250 תקנים למשרד הפנים למימוש התוכנית, קרי, לפינוי הבדואים ואכלוסם מחדש. המאבק בתוכנית, אם כן, טרם הוכרע והוא עובר לזירה הפרלמנטרית.

סוף תמלול הכתבה: מסדרים את הבדואים

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס