תמלול הכתבה: חקלאות דורסנית בבקעה

חקלאות דורסנית בבקעה
מגיש: מי שיסעו ברחבי הבקעה יבחינו בגידולים חקלאיים ענפים בצדי הדרכים ובשטחי החקלאות של היישובים השונים. לא פעם עולה השאלה, איך ניתן לגדל חקלאות בסטנדרטים המיועדים ליצוא במקום הכי חם בארץ ובתנאים קשים. על הפרחת השממה בבקעה, המרוויחים והמפסידים, בכתבה הבאה.
בורהן בישראת: המים הללו עוברים דרך ביתנו ועוברים למחנה הצבאי. אלו מים מהאדמה שלנו, יש בארות של מי תהום באדמתנו ולנו אסור לשתות מהן בכלל.
קריינות: במבט חטוף נראית הבקעה כהגשמת החזון הציוני של הפרחת השממה. שטחים חקלאיים נרחבים וירוקים עולים מתוך הנוף המדברי. היצור החקלאי של בקעת הירדן נעמד ב-500 מליון שקלים בשנה.
אבי סטרומזה: הגידול המרכזי הוא תמרים. כ20 אלף דונם מאזור ים המלח ועד אזור בית שען זה המג'עול. 5,000 דונם כרמים ויש מטעים קטנים של תאנים, גויאבה. רוב הענבים ורוב התמרים מיוצאים בעיקר לאירופה. זאת ההצלחה של האזור הזה, להפוך את המדבר למשהו ירוק.
קריינות: ואכן יש יד מכוונת שמביאה לשגשוג הזה דווקא מעבר לקו הירוק.
אינס אליאס: הם מקבלים גם סובסידיות מאוד גדולות מהמדינה מבחינת הקלות מס, מבחינת שטח שמוקצה להם, שטח מאוד מאוד גדול במחיר מאוד מאוד נמוך, הם מקבלים הטבות במים.
קריינות: גם רוב הפלסטינים באזור בקעת הירדן נהגו להתפרנס מחקלאות. למשל תושבי הכפר עוג'ה הסמוך למרכז המחקר והפיתוח בבקעה.
פאדי איגואג'ת: בכפר הזה יותר מ90% מהעובדים עבדו בחקלאות. ההכנסה העיקרית יותר מ95% באה מחקלאות. וכל זה השתנה מ90% עובדים ל2.5% עובדים שעדיין עוסקים בחקלאות.
יוסף דיב אבו אשבה: בעוג'ה יש לנו 30 אלף דונם אדמות חקלאיות ומתוכן אנחנו בקושי מעבדים 5000 דונם.
קריינות: אז למה אין יותר חקלאות בעוג'ה?
פאדי איגואג'ת: האנשים שחיים כאן, יש להם את האדמה אבל אין להם מים להשתמש בהם. יש נחל שנקרא נחל "עוג'ה", הנחל הזה סיפק בין אלף שמונה מאות לאלפיים מ"ק של מים. הוא היה זורם במשך כל השנה עד לשנת 2003 שבה הוא התייבש סופית. והוא היה המקור העיקרי למים.
אינס אליאס: מעיינות שהם היו מעיינות טבעיים שהיו עושים בהם שימוש כבר לא קיימים היום בגלל שהם יובשו ע"י כל מיני מנגנוני ניקוז של מקורות ושל חברות פרטיות שעובדות בהתנחלויות.
קריינות: יבוש המעיין בעוג'ה שנגרם ע"י חברת מקורות השפיע בצורות שונות על התושבים. חלקם נאלצו למצוא מקומות עבודה אחרים או לעבוד כשכירים בהתנחלויות אחרים נאלצו לעזוב את הכפר.
יוסף דיב אבו אשבה: כרגע המצב הוא שצעירים מחפשים אלטרנטיבות ועובדים בהתנחלויות, כי אין חקלאות אין עבודה. אני למשל הייתי חקלאי ועכשיו אני עובד כנהג מונית
קריינות: אז איך ייתכן שבעוג'ה אין מים אבל בהתנחלות הסמוכה קיבוץ גילגל ובמרכז המחקר והפיתוח בבקעה יש מים בשפע.
אבי סטרומזה: המים המתוקים מגיעים מהקידוחים שנמצאים פה בבקעה והמים הקולחים מגיעים מאזור מזרח ירושלים.
אינס אליאס: מתנחלים ומדינת ישראל וחברת מקורות חופרים בארות ליד הבארות הפלסטיניות ומתחת לאדמה בעצם שואבים את המים הנקיים והטהורים בגלל שגם יש ציוד הרבה יותר מתוחכם.
קריינות: לפי הנתונים של הארגון "מי מרוויח מהכיבוש?" מתוך שלוש מאות בארות שהיו קיומות בשישים ושבע נותרו רק שמונים בנוסף קידוחים של ישראל פגעו במעיינות שהזינו את נהר הירדן.
פאדי איגואג'ת: זה נקרא נהר הירדן הגדול. זה מקום קדוש גם לנוצרים, שם הוטבל ישו. ועכשיו כשהולכים לשם מקבלים שוק מהמראה. נותרו רק מי ביוב.
קריינות: בעוג'ה מתקן הקידוח של מקורות נמצא בסמוך לנחל שיבש גם במקומות אחרים בבקעה חוזר סיפור דומה. מצד אחד התנחלויות ירוקות שיכולות להשתמש במים הטבעיים ומצד שני חקלאים פלסטינים שצמאים למים.
בורהן בישראת: עולה לנו 24 שקלים לקוב כדי להביא את המים לכאן, ולפעמים במחסום עוצרים את המכלית, ואנחנו צמאים במשך יומיים. אני לא מבין, אין זכויות אדם? אסור לשתות? זה לא בסדר שמונעים מאתנו מים.
מגיש: במהלך צילום המהדורה, נודע לנו מסוכנות מען כי גם הבוקר הרס צה"ל בורות מים ברחבי הבקעה. החוק הישראלי עיגן כבר בשנת 1956 את הזכות למים כזכות יסוד, אך מסתבר שה לא תקף לכולם. אין פלא, שכאשר המדינה לא ממלאת את חובתה, ואף מתפארת בהיקף הייצוא של תמרי הבקעה, נותרת הזירה ליוזמות כגון החרמה של מוצרי חקלאות מישראל.

 

סוף תמלול הכתבה: חקלאות דורסנית בבקעה
 
 

הוספת תגובה לכתבה

לכתבה זו 12 תגובות באתר

  1. סיון 8 בדצמבר, 2013  בשעה 16:41

    כתבה ביזיונית. הייצוג החד צדדי, המיסגור השמאלני קיצוני הזה, הצגת התושבים בבקעת הירדן כאילו הם הולכים לחפור בורות ולגנוב מים מהערבים, בזמן שמי שעושה את כל מה שמאשימים כאן – זו הממשלה!!

  2. זיוה גלעד 9 בדצמבר, 2013  בשעה 10:20

    שיתוף הפעולה עם מו"פ בקעת הירדן לצורך צילום הכתבה הושג במרמה – האם אין אתיקה במקצוע הזה?
    ענבל סיני הציגה את עצמה כסטודנטית לתקשורת באריאל וטענה שהכתבה באה לספר על חקלאות ועל עודפי ייצור
    בנוסף יש פרטים רבים שלא נכונים,

    לידיעתכם – מאז הסכם אוסלו אסור ליהודים ולפלשתינים לחפור בבקעה אנו מכבדים את ההסכם מה שלא נעשה ע"י השכנים הפלשתינאים.
    שימו לב לנטיעות של אלפי דונם תמרים באזור יריחו. הכל מושקה מקידוחים מקומיים שמבוצעים על ידי בעלי המטעים.
    אנחנו גאים מאד בהישגי החקלאות בבקעת הירדן
    ובשיתוף פעולה מקצועי עם תושביה הפלשתינים בבאזור

  3. אפרים צפלביץ 9 בדצמבר, 2013  בשעה 10:45

    כל הכתבה היא רצף של שקרים.
    לפני מלחמת ששת הימים היה בבקעה 0 חקלאות. היום יש בעוג'ה וביריחו כ- 12000 ד' של תמרים. צריכה של דונם תמרים 1500 קוב לד' לשנה סה"כ התמרים צורכים 18 מליון מ"ק מהיכן מגיעים המים רק ממקורות שהיהודים פיתחו.
    הצילום של המעיין היבש נעשה בשנת בצורת היום ניתן לראות אותו זורם

  4. שלומי 10 בדצמבר, 2013  בשעה 18:09

    הכתבה מגמתית הרוב שקר . יש לכם חוסר ידע בסיסי אותם אנשים בעוגה ובמקומות אחרים אינם מעונינים לשנות את חייהם בגלל התמיכה של אונרא . החוב לחברת החשמל של התושבים הפלסטינים נופל על תושבי ישראל אותו דבר החוב למקורות . תראו איזה בתים הם בונים בעוגה בגיפליק טמון יריחו ועוד הרבה מקומות בגדה

  5. ענבל , 11 בדצמבר, 2013  בשעה 11:08

    מגמתית? הנה כמה נתונים לגבי מים :
    "

    Sinai Inbal בסך הכל, כמות המים המוקצית לפחות מ-10,000 מתנחלים המתגוררים בבקעת הירדן ובצפון ים המלח מגיעה ל-44.8 מיליון מ"ק בשנה – כמעט שליש מכמות המים הזמינה בשנה לכמעט 2.5 מיליון פלסטינים תושבי הגדה המערבית. הקצאת המים הנדיבה להתנחלויות האזור אפשרה להן לפתח חקלאות אינטנסיבית הפעילה לאורך כל עונות השנה. ההתנחלויות בבקעת הירדן נהנות גם מהקצאה של 487 ליטר ליום לנפש לצרכים ביתיים בלבד, כמות הגבוהה פי שלושה מכמות המים הנצרכת לשימושים ביתיים ביישובים בתוך ישראל.

    לעומת זאת, הפלסטינים באזור סובלים ממצוקת מים חמורה. ההשתלטות הישראלית על מקורות המים באזור ייבשה בארות פלסטיניות וצמצמה את כמויות המים המופקים מבארות וממעיינות פלסטיניים. היום מפעילים הפלסטינים 89 בארות באזור, בהשוואה ל-209 שהפעילו לפני 1967. סך המים שהפלסטינים שאבו בשנת 2008 מהבארות ומהמעיינות עמד על כ-31 מיליון מ"ק בלבד, כמות הנמוכה ב-44% מזו שהפלסטינים הפיקו באזור לפני הסכם הביניים ב-1995. הפחתת כמות המים הזמינה לפלסטינים באזור הביאה לצמצום השטחים המעובדים על-ידי חקלאים פלסטינים ולירידה בתחרותיות של גידוליהם. שיעור ניצול השטחים החקלאיים באזור יריחו הוא הנמוך ביותר בהשוואה ליתר המחוזות הפלסטיניים בגדה המערבית – 4.7% לעומת ממוצע של 25%."
    מתוך:
    http://www.btselem.org/hebrew/jordan_valley/water

  6. ענבל , 11 בדצמבר, 2013  בשעה 11:10

    http://idanlandau.com/2013/01/12/lies-and-roadblocks-in-the-jordan-valley/

    מאמר ארוך אבל שימו לב לתמרי זרגניקה, מתנחלים שמגדלים תמרים שהוא גם שמורת טבע גם שטח צבאי וגם מטע תמרים. מבולבלים?! תוסיפו לזה שרוב השטח של המטע הוא על אדמה פלסטינית פרטית. הכל כדי להכשיר גזל וניצול!

  7. יובל צליוק 17 בדצמבר, 2013  בשעה 19:23

    שקר וכזב. קודם כל אין "שטחים כבושים." אין כל סימוכין בחוק לקביעה זו. כמו כן לא ניתן "לכבוש" מה ששלך.
    עם התפלת המים בישראל, אין יותר בעית מים בארץ.
    ישראל מספקת מים לירדן על פי חוזה השלום. כשה"פלסטינאים" יכירו בזכותנו למדינה משלנו, נוכל להגיע גם אתם להסדר הספקת מים.
    תפסיקו לשקר ולסלף עובדות. אלה שקוראים אתכם יותר חכמים ממה שאתם חושבים!

  8. ש.ב 17 בדצמבר, 2013  בשעה 19:40

    אז מה אתם תציעים? שנחזור לרוסיה פולין ומרוקו,כדי שלערבים תהיה מדינה משגשגת?

  9. יובל צליוק 19 בדצמבר, 2013  בשעה 21:50

    מה זתומרת אין סימוכין לזה שמדובר בשטח כבוש? האם הפלסטינים שם לא תחת משטר צבאי? האם יש להם מוסדות תכנון אזרחיים? האם הם נשפטים בבית משפט צבאי או אזרחי? האם לא מוחל עליהם החוק הצבאי הישראלי? האם ישראל ספחה את השטח ונתנה אזרחות לכל התושבים?

  10. אלי 3 בפברואר, 2014  בשעה 23:09

    אתם מנובלים אלוהים ישלם לכם אל מה שאתם עושים ליהודים יומכם יגיע בעזרת ה
    ולמה שהמדינה תדאג להם למים הם לא מכירים במדינת ישראל ? או שהם מכירים מתי שבא להם
    שירדן או הרשות ידאגו להם למים

  11. גילאור 4 בפברואר, 2014  בשעה 16:00

    זה ברור לי מזמן שהכיבוש מוביל אותנו למטה ולמטה. השידור הזה רק הוסיף.
    כאדם וכישראלי אני מרגיש רע . אני לא מדבר על מדינת הדמוקטטורה שילוב של דמוקרטיה עם
    דיקטטורה, מוקרטיה בחלק המערבי ודיקטטורה למי שאינו יהודי ממזרח. כואב עצוב וצריך להלחם על
    ערכי הדמוקרטיה.

  12. מיכאל 4 ביוני, 2014  בשעה 10:50

    עינבל לכי תגורי בסוריה שם בטוח תרגישי יותר טוב . בכל ארץ ישראל כולל הביקעה ישבו יהודים עוד לפני שהאיסלם הגיע לעולם . קשה להאמין שיש יהודים ששונאים את המדינה .לידיעתך ב-1907 עוד ישבו מספר משפחות ביריחו ובכלל בכל ארץ ישראל היו בסך הכל 58.000 ערבים מוסלמים ו50.000 יהודים

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס