תמלול הכתבה: אפקט הפרפר

גיא פאר: מה שאנחנו נעשה עכשיו: אנחנו קודם כל נאסוף תצפית עבור כחליל הקרקש ברור שאתם יכולים לראות שהקרקש עוד לא התחיל לפרוח. בפעמים הבאות שנבקר את השטח, נוכל לראות אם הפרפרים התחילו ומתי הם התחילו. אז אני רוצה לרשום את הקואורדינטות של העץ, לרשום שהיינו כאן, לסמן שהיו אפס פרפרים.
קריינות: יום חורפי במדבר. קבוצה קטנה של מתנדבים יוצאת לניטור פרפרים. את המידע שיאספו הם יקלידו אל תוך מאגר התצפיות של פרפרי ישראל, המשמש מדענים לנתח ולהסיק מסקנות על התפתחותיות סביבתיות. התופעה נקראת מדע אזרחי.
נירית לביא אלון: לאורך השנים היו הרבה מאוד השגות האם מידע שמגיע מאזרחים הוא מספיק אפקטיבי, הוא מספיק יעיל, הוא מספיק מקצועי כמו מומחים לפרפרים שיודעים. יכולות להיות טעויות בזיהוי, יכולות להיות טעויות בהקלדה.
זאת הדרך הטובה ביותר לתפוס פרפרים בלי לגעת אף פעם בכנפיים שלהם.
קריינות: ניטור אזרחי מבוצע כיום על ידי אלפי מתנדבים ביותר מ-20 מדינות. אם בבריטניה החלו בניטור כבר בשנות ה-70, בישראל החלו רק בשנת 2009, והוא מתבצע על ידי מספר מועט של מתנדבים.
גיא פאר: כל הרעיון של תוכנית הניטור של פרפרים בישראל הוא הפעלה של הציבור. אני נותן כלי לאנשים ללמוד ביחד איתי. ואנשים שמשתתפים בניטור מתחילים להבין לא רק על הפרפרים אלא גם על איך הם משפיעים על הסביבה.
ניר חסדן: יש שם תחנות, אנחנו נוסעים לשם על אופניים, אנחנו רושמים אם ראינו פרפר.
ואדים חסדן: אנחנו רושמים טמפרטורה, רוח, עננים- כל הפרטים וכמובן שעת התחלה. והולכים מנקודה לנקודה בהליכה איטית ורושמים כל פרפר שאנחנו יכולים לזהות.
קריינות: ניטור הפרפרים מלמד אותנו גם על הדבורים שהן המאביקות של היבול החקלאי. האבקת הדבורים מאפשרת את התרבות הצמחים ובלעדיה 75% מהיבולים החקלאיים כגון, פרי הדר, עגבניות, אבוקדו ועוד, נמצאים בסכנה.
גיא פאר: בשטחים ברמות מנשה, בשטחים בדרום הגליל אין דבורים ואין פרפרים , רשמתי אפס דבורים בכל השטח הזה. במצב החמור ביותר, אנחנו נראה דעיכה מאוד משמעותית של כל המערכת האקולוגית בישראל. פחות ופחות יבולים, יותר ויותר מקרים של אירועי קיצון שיגרמו להתייבשות.
קריינות: האזרח המנטר מצטרף למעגל חברתי חדש שבו הוא יכול לקחת חלק בשימור הסביבה.
ישראל פאר: שימו לב, זה פרפר קצת רעוע, קצת משופשף. קוראים לו לבנין הצנון.
אחת האפליקציות למשל נקראת "ראיתי פרפר" או I saw a butterfly"". כאשר היא מקלה על הדיווח בזה שאפשר או לפי רשימה, או לפי תמונות או פשוט לצלם ולהגיד, "אני לא יודע מה צילמתי, תעזרו לי" וזה יגיע. זה מגיע לפורטל תצפיות הפרפרים.
קריינות: החידושים הטכנולוגים מאפשרים למתנדבים לספק ניטור מהימן ומדויק יותר, אך בישראל הניטור למגוון הביולוגי של המשרד לאיכות הסביבה מסתמך על מדענים בלבד. בעוד המשרד שוקל בהיסוס את הניטור האזרחי, העובדות בשטח מדברות בפני עצמן.
נירית לביא אלון: נכון שיש מדינות בעולם שבהן יש תמיכה ממשלתית ביוזמות הללו. אנחנו מקוים שגם פה זה יתקדם ויגיע לכיוון הזה ובאמת אחד הגורמים שפנינו אליו לעזרה זה משרדי ממשלה ואנחנו מחכים לסיוע שלהם.

סוף תמלול הכתבה: אפקט הפרפר
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס