דעה על סדר היום |

שנת 2015 בטלוויזיה החברתית

חברה נכתב על ידי

אז איך עברה עליכןם שנת 2015? עלינו, צוות הטלוויזיה החברתית, היא עברה בסיקור נושאים ומאבקים שהתקשורת המרכזית נוטה להתעלם מהם, בתכניות אולפן אליהן הוזמנו אורחות ופרשניות שבדרך כלל פחות נשמעות ובעבודה קשה לספק עבור צופינו וצופותינו תוכן מקצועי ומעניין. כשהגיע זמן הסיכומים, ביקשנו מכל אחד ואחת מהצוות לבחור מה היתה הכתבה שהכי אהבו השנה ולנמק למה. הנה התשובות שקיבלנו:

בחרתי ב"עושות סדר": תכנית פאנל של נשים פורצת דרך, בהנחיית תמי מולד חיו. כל התכניות נותנות במה לפרשנויות וביקורת של נשים בנושאים חברתיים, פוליטיים וכלכלים. לצערי תכניות מסוג זה, נעדרות בתקשורת המיינסטרים. אני מזדהה במיוחד עם המהדורה על נשים בתקשורת. חנה בן משה.

עושות סדר – נשים בתקשורת (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

בשנים האחרונות ניתן לראות יותר נשים על המסכים ואף בעמדות כוח, אך עדיין רק 38% מן העיתונאים הן נשים ורק 30% מהדמויות המופיעות על המסך הן נשים. אלא שלא רק על הנוכחות צריך לדבר, אלא גם על תקשורת כשוק עבודה תובעני מאד ובשנים האחרונות גם פוגעני. מה כל זה עושה לנשים ומה המחיר שמשלמת החברה כולה? פאנל בהשתתפות ורד כהן ברזילי וענת סרגוסטי. "עושות סדר" בהנחייתה של תמי מולד היא תוכנית אולפן חודשית של הטלוויזיה החברתית בנושאי נשים, מיליטריזם ושלום בחברה הישראלית.
הופק ע"י: | עלה ב: 30/12/2015

הכתבה שבחרתי לעלון סוף השנה של הטלוויזיה החברתית היא "שתי מדינות מולדת אחת" – על היוזמה שמאתגרת את השמאל והימין הפוליטי בארץ, יוזמת שלום שמפרקת את הקשר ההיסטורי בין מדינת הלאום לטריטוריה. היוזמה המרעננת, שהתפתחה לפני שלוש שנים בחוגי בית סגורים, הפציעה השנה, שנה שבה לדבר על פיוס ושלום זה ממש חלום באספמיה. אהוד שם טוב.

שתי מדינות מולדת אחת (לדף הכתבה »)(Available in English, French)

שתי מדינות או מדינה אחת. האם אלו שתי האפשרויות היחידות לפתרון מדיני? יוזמת שלום חדשה, אשר הולכת ותופסת תאוצה, מנסה לפרק את השיח הקיים ולייצר פתרון חדש "שתי מדינות, מולדת אחת". בבסיס היוזמה קיימת ההכרה כי לשני העמים יש זיקה לאדמת המולדת שבין הים לירדן וכל עם שואף למסגרת מדינית עצמאית. היוזמה נחשפה לציבור הישראלי בכנס שנערך בירושלים, 11.6.2015.
הופק ע"י: | עלה ב: 29/06/2015

כתבה שמתמצתת בעיניי את מהות הפמיניזם כתנועה פוליטית: סולידריות, מאבק בלתי אלים וחתירה לשלום ולסיום הכיבוש. בנוסף להיותה כתבה חשובה, המספרת את סיפורו של יום האישה הבינלאומי כיותר מיום שופינג, זו כתבה שבעשייתה פגשתי נשים מופלאות ומעוררות השראה, כתבה שעצם העבודה עליה הפיחה בי תקווה והזכירה לי שוב, שהאישי הוא הפוליטי. חן פטר.

בדרכן (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

אף אישה לא חופשיה, עד שלא כל הנשים חופשיות. זוהי תמצית התפישה הפמיניסטית של "האישי הוא הפוליטי", אך האם השיח הפוליטי-פמיניסטי יכול להתחבר לשיח פוליטי-מדיני, ולא רק ביום האישה הבינלאומי? על פרקטיקות של סולידריות, מאבק בלתי אלים וחתירה לשלום וסיום הכיבוש.
הופק ע"י: | עלה ב: 01/04/2015

בחרתי את הצגת התאטרון של קבוצת מבקשי מקלט וישראלים, שהציגו מול מתקן הכליאה חולות את הצביעות המרגיזה של המשטר הישראלי. הצגה חריפה שמצליחה לחשוף את המציאות הקשה, את האחראים לה ואת הציניות המזעזעת של מנגנוני השלטון, אבל לצד הזעזוע לא מוותרת גם על הומור שנון ומצליחה להביא לבמה את סיפורי היומיום המדהימים של מבקשי המקלט בישראל. אורי בר-שלום אגמון.

תיאטרון מחוקק (לדף הכתבה »)

קטעים מתוך מופע של "תיאטרון מחוקק". קבוצת תאטרון של מבקשי מקלט וישראלים המציגים את המציאות בה חיים פליטים בארץ, ואת יחסן של ממשלות ישראל לאמנת הפליטים והחוק הבינלאומי. לצפייה בכתבה על ההצגה.
הופק ע"י: | עלה ב: 22/07/2015

זו הכתבה הראשונה שצילמתי בטלוויזיה החברתית. נושא זכויות בעלי חיים וטבעונות קרוב מאוד לליבי ולכן שמחתי לצלם את ההפגנה ואני חושב שהכתבה יצאה מוצלחת מאוד, בטח עבור כתבה ראשונה. אייל טשרניחובסקי.

משלוחים חיים – משלוחי מוות (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מיצג והפגנה של פעילי זכויות בעלי חיים נגד הגדלת כמויות המשלוחים החיים של עגלים וטלאים לבשר מאוסטרליה לישראל
הופק ע"י: | עלה ב: 21/09/2015

בחרתי בכתבה זו כי היא מסקרת את הפגנת הקהילה האתיופית שהיו בה עצמה ואנרגיה מדהימות. לו כל ההפגנות היו כאלה, המצב כאן היה שונה. אולי גם כי היא שיקפה את הזעם שלי. הייתי מפגינה וצלמת גם יחד. יהודית אילני.

מאיילון לכיכר רבין (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

"אנחנו צריכים לחסום להם עד שהם ידעו מה זה להרגיש את הכאב שלנו." הפגנת העדה האיתיופית ביום ראשון (ה-3.5.2015) נגד אלימות משטרתית וגזענות. מחסימה של איילון לאלימות משטרתית בכיכר רבין.
הופק ע"י: | עלה ב: 05/05/2015

הכתבה הזו מראה בצורה טובה את הרלוונטיות של הטלוויזיה החברתית כגוף תקשורת עצמאי בארץ. אני אוהב את הכתבה כי יש בה מגוון של נשים מרחבי החברה האזרחית, שזועקות זעקה שכל אחד ואחת חייבות לשמוע. כמו שח״כ מרב מיכאלי אמרה בעצרת: ״זאת סולידריות״. יובל ברק.
ניצול של נשים לא מתחיל ולא נגמר בזנות. בעולם בו נשים מנוצלות במכונים, בדירות דיסקרטיות וברחוב, הן ינוצלו ויוטרדו גם בעבודה, במשפחה, בלימודים וגם בסתם בילוי שגרתי. הלוואי שב-2016 העולם שלנו יהיה בטוח קצת יותר ומנצל קצת פחות. יעל נודלמן.

זנות הורגת (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

עצרת זכרון ומחאה בעקבות התאבדותה של ג'סיקה, אשה בזנות, בדירה בה חייה ונוצלה. העצרת התקיימה ברחוב הירקון ב-22.8.2015. לראיון ברדיו כל השלום על סיקור העצרת.
הופק ע"י: | עלה ב: 24/08/2015

כתבה המראה מציאות מטרידה שלאחרונה אנחנו רואים יותר ויותר ממנה, ואולי אפילו היתה רמז מטרים שהרשויות התעלמו ממנו לחלוטין, להתפתחות מעשי השנאה כמו הרצח בדומא. הכתבה מראה את הגזענות האיומה ביום ירושלים שמתקיימת תחת הגנת הרשויות, אך למעשה חושפת את המציאות שבה הימין הקיצוני הם לא חבורה קטנה והזויה של נערי גבעות, אלא כמויות עצומות של אנשים שבאמת מאמינים שלפלסטינים אין זכות קיום. הכתבה מראה גם את קולות ההתנגדות אליהם, קולות שקוראים לסיום הכיבוש, סולידריות, ושלום ושאותם צריך להמשים לחזק גם השנה. תאיה גוברין-סגל.

רוקדים גזענות (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מצעד "ריקוד הדגלים" המסורתי שנערך ביום ירושלים נהיה במה לגזענות ושנאה ולוונדליזם בעיר העתיקה. ב-17.5.2015 נחגג יום ירושלים ה-48 בצעדה זו ממערב העיר, דרך הרובע המוסלמי לכותל המערבי. כנגד אירוע זה, התקיימה הפגנת נגד של "ירושלים לא שותקת לגזענות", ומצעד הפרחים של "פורום תג מאיר". להרחבה בנושא: הפרח ש(כמעט) סיכן את מצעד הדגלים בירושלים ב"שיחה מקומית"
הופק ע"י: | עלה ב: 19/05/2015

בחרתי בכתבה המספרת על הטרילוגיה "הר". הצגה בתיאטרון "נוצר" בבת ים, הבוחנת את מהות המנהיגות הצבאית והמדינית במדינה ומפנה דרך האמנות שאלות קשות כלפי החברה הישראלית, בעיקר בעידן בו שרת התרבות מצהירה שתטיל צנזורה ולא תסבול פגיעה בתדמית צה"ל. דמיטרי וייסברג.

מנהיגות או נמות (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

"הר. טרילוגיה" - הצגתו של ירון אדלשטיין, בתיאטרון "נוצר" בבת ים, הבוחנת את מהות המנהיגות, הצבאית והמדינית ומפנה שאלות קשות כלפי החברה הישראלית. לראיון ברדיו כל השלום על כתבה זו.
הופק ע"י: | עלה ב: 21/06/2015

מהדורה זו של עושות סדר מכילה בתוכה את מהות הטלוויזיה החברתית השנה בשבילי. התוכנית מחדשת, נותנת במה רצינית לנשים פלסטיניות שקולן נעלם בשיח הישראלי בנושא גברי ומיליטרסטי לחלוטין. תוך כדי כך התוכנית מצליחה לעניין, לרתק, ולפתוח עולמות חברתיים ואישיים חדשים. ליאור שקד רנו.

עושות סדר – הנכבה מזווית פמיניסטית (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

עושות סדר - פאנל חודשי של הטלוויזיה החברתית שעוסק בנשים, מיליטריזם ושלום. תכנית זו עוסקת בנכבה מנקודת מבט פמיניסטית. התכנית בהנחייתה של תמי מולד חיו ובהשתתפות נאהד סקיס, ד"ר ספא אבו רביעה ורואן בשאראת.
הופק ע"י: | עלה ב: 12/05/2015

יעל חיפשה פתרון לבדידות, לרותי יש עם מי לצחוק. ואני? אני הרגשתי מבוכה ובעיקר קנאה בין המון נשים רוקדות, צוחקות ומשוחררות. אני זכיתי להתבטא נגד אייג'יזם וליצור כתבה שאוכל להראות בגאווה ולומר, זה שלי. ובעיקר זכיתי לנסות להתמודד מול עצמי ומול הפחד שלי שאזדקן לבד, ולצחוק (שזה לא פשוט בכלל). אור סגל.

נשים זיקנה וקהילה (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

בדידות היא אחת הבעיות הגדולות של הזקנה. בשלב הזה של החיים, המסגרת המשפחתית משנה צורה. פעמים רבות כבר אין פגישה טבעית בין אנשים ברחוב, בעבודה. בכנס של הארגון נאורה, נשים מבוגרות עסקו בקהילה כפתרון לבעיית הבדידות. לראיון ברדיו כל השלום על כתבה זו.
הופק ע"י: | עלה ב: 21/10/2015

בעוד גל סכינאות שוטף את הארץ והציבור והתקשורת עסוקים בפחד של הישראלים היהודים, נדמה היה לרגע כאילו כולנו כאן יהודים ומותקפים. אלא שביננו חיים גם אנשים נוספים, כאלה שאמנם שותפים לפחד מפני הטרור אך מפחדים גם מזיהוי לא נכון, מהתקפה בשל מוצא או מראה. כמה מהקולות של צעירים ישראלים מיפו, שהם גם פלסטינים, המספרים על הפחד שלהם בעיצומו של גל הטרור. קולות שתשמעו רק בטלוויזיה החברתית. תמי מולד חיו.

מספיק שיצעקו "מחבל, מחבל" (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

על רקע ההסלמה במצב הביטחוני, אנחנו שומעים ושומעות כל יום בתקשורת הממסדית דיווחים על פיגועים ועל הפחד של הציבור היהודי להסתובב ברחוב. ממסכי הטלוויזיה נעדר קולם של פלסטינים אזרחי ישראל, שהאווירה המתוחה והפחד משנים את שגרת חייהם לא פחות. ראיון ברדיו כל השלום על כתבה זו.
הופק ע"י: | עלה ב: 13/10/2015

נקווה ונאחל שגם שנת 2016 תהיה שנה של תקשורת עצמאית בועטת ושל עשייה משמעותית ומעניינת.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס