תמלול הכתבה: זה לא רק ספורט

זה לא רק ספורט
מגישה:
כבר ארבע שנים חלפו מאז שמועדון הכדורגל האיטלקי "אינטר מילאנו" זכה בגמר ליגת האלופות. אבל בזירה החברתית, הקבוצה ממנפת את שמה ומעמדה, כדי להפגיש על המגרש אוכלוסיות בסכסוך ולפייס דרך הספורט.

קריינות: במציאות מסוכסכת שבה פלגנות קיצונית נותנת לא פעם את הטון ואירועי תג מחיר מדרדרים את השיח הציבורי לאלימות מועדון הכדורגל מהמפורסמים בעולם, אינטר מילאנו, יזם טורניר כדורגל לילדים ונוער והציב לעצמו את המטרה להפגיש על המגרש ילדים מכל צדי הסכסוך, עם הפלסטינים וגם עם הפליטים ומבקשי המקלט, כולם התערו זה לצד זה בקבוצות מעורבות שהתחרו אחת מול השניה, כדי להוכיח שאפשר להביס את הגזענות באמצעות הספורט, והמציאות העמידה אותם לא פעם במבחן.

בומה ענבר: התבצע כאן תג מחיר, בתוך ג'לג'וליה, 36 מכוניות כולל כתובות. אנחנו ביום שלישי... לא שזה היה מתוכנן אבל זה רק מראה לך את האבסורד שאנחנו חיים בו. ביום שלישי הופענו כאן אם אותו צוות הילדים, בסביבות 200 ילדים מכל המגזרים ושחקנו כדורגל.

עודא חילמי: היה אמור להתקיים במגרש שלנו טורניר נגד רומא ואינטר ובכל זאת עשינו את הטורניר פרנציפ לתג מחיר, וכל מה שעשו, אנחנו לא פוסלים את כל העולם בגלל כמה אנשים שהם שונים מתרבות, ואנחנו מתעסקים בספורט ותרבות הספורט.

קריינות: מבחינתם של הילדים מדובר בהתנסות מקצועית, הזדמנות נדירה לגעת באבק הכוכבים של הקבוצה אותה הם אוהדים.

כארם היימן סאלח: אני אוהב את מילאנו, ואיך שנכנסנו מאוד שמחתי. קודם כל נתנו לנו תלבושת, והיו לנו הרבה טורנירים, אז אני אהבתי את האינטר מילאנו, ואני מעודד אותה מאוד.

יהושע אדי: אני רוצה להיות שחקן כדורגל ובגלל זה אני פה. מזה ארבע שנים אני משחק כדורגל. רק לפני חודש התקבלתי.

רוי שלזינגר: הם שחקנים מצוינים וכל הכבוד להם, שהם ככה מתאמנים ברצינות וזה.

ישראל דברוס: היה ממש כיף היה נחמד לשחק איתם ולראות את היכולות שלהם.

כתב: עשית חברים?

ישראל דברוס: כן, יש לי כמה חברים משמה.

יסמין דרור: כשהם ילדים פה, זה היופי, כשהם איתנו הם שמים את החולצה של אינטר ואתה לא מבחין מאיפה הילד והם בעצמם לא מבחינים. הם מאוד אוהבים את הסמל, את החולצה את הפרויקט, אז הם לא... לא, הם ממש שמחים בזה ועל המגרש לא ראינו אף פעם שום חיכוך. הם כל פעם שואלים מתי המפגש הבא, מתי האימון הבא.

קריינות: כאמור זו הפעם הראשונה שהפרויקט מתקיים בארץ לאחר מספר ניסיונות שלא צלחו בגלל החרמה מצד הקבוצות הפלסטיניות שראו בטורניר עלה תאנה המסווה מציאות של כיבוש ומנרמל אותה.

מסימו סרגני: היו לנו עליות ומורדות כי המצב לא היה כל כך קל כאן, אבל עכשיו אני חושב שגילינו את הדרך הנכונה כדי לעשות זאת ביחד. כדורגל הוא שפה בינ"ל ואתה יכול לנצל זאת כדי לאחד בין אנשים מרקעים דתיים ואתניים שונים.

קריינות: גם השנה הם נתקלו בביטולים של אחת הקבוצות מהגדה, בטענה כי השתתפות בטורניר מהווה נורמליזציה של הכיבוש.

בומה ענבר: כשאתה מסתכל על הצד הפלסטיני, במקום שהוא נמצא, כבוש על ידי צבא הגנה לישראל, מדוכא וחבל להיכנס בכלל למה שהילדים האלה עוברים בלילות, ומה קורה ומי מסתובבים אצלם בלילה וכל זה.

עודא חילמי: אנחנו סה"כ עושים את הדברים האלה בשביל הילדים, להרגיש את הצד השני, לחיות עם הצד השני, זה דו קיום.

קריינות: המשחק הפוליטי שהוריהם של הילדים מנהלים על גבם לא עניין את הילדים. מבחינתם רק הכדור הוא עגול.

ג': אינטר מילאנו מביאה לקרבה ואחווה בין מדינות לטובת השלום. הרעיון של הטורניר מאוד יפה ומקווה שהוא ימשיך. למען העתיד אני מאחל לכל הילדים שיהיה להם מקום לשחק כדורגל, לא בכבישים אלא מגרשים מסודרים.

יפתח דרור: חשבתי שהם אחרים ממני והם לא אחרים, הם אותו דבר. אני חושב שהמפגש הזה עם הפלסטינים הוא טוב מאוד כי זה מפתח את הכדורגל וגם את היחסים.

כארם היימן סאלח: שיחקתי עם חברים שלי, שיחקנו כדורגל, היה נחמד ויפה, אני מקווה שיהיו הרבה טורנירים לאינטר מילאנו .אני מרגיש שכולנו אותו דבר כולנו בני אדם, לא משנה יהודי או ערבי, או כל דת אחרת.

קריינות: אמנם בישראל מדובר בשבירת המחיצות בין הדור הצעיר לקבוצות שנמצאות בעימות, אך אינטר מילאנו לקחה על עצמה אחריות תאגידית לפעול במישור הגלובלי גם בתחומים אחרים.

מסימו סרגני: לא רק באזורי סכסוך, אבל גם באזורי סכסוך, אנחנו משתמשים בכדורגל לצרכי קידום חברתי, כמו גם בנושאים של בריאות, חינוך, זה תלוי במדינה. אנחנו עובדים גם בלבנון ובאיראן. איראן כרגע בהקפאה אבל אנחנו נחדש שוב השנה.

כתב: אתם מחכים שיחתמו על הסכם הגרעין?

מסימו סרגני: לא אנחנו מחכים להסכם עם פדרציית הכדורגל.

קריינות: אז מה יקרה יום לאחר שיקפלו את חולצות הקבוצה? ג' יחזור למציאות של מעצרים ליילים והפסקות מים, ישראל אולי יחזור לביתו וילווה את אחיו הבוגר בדרכו לבקו"ם ואולי במהלך שירותו יתקל באחיו של ג' במחסום? ואולי, משהו מהחוויה הזאת, של משחק משותף באותה הקבוצה, מסירות זה לזה והתקפה משותפת, משהו מהחוויה הזאת ישקע, ויצמיח אותם להיות שגרירים של שינוי בבגרותם.

מגישה: איכשהו, כשמדובר בילדים, אנו זוכים לרגע של אופטימיות.

סוף תמלול הכתבה: זה לא רק ספורט
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס